You are currently viewing مؤتمر …تربوي اول في فلسطين

مؤتمر …تربوي اول في فلسطين

المؤتمر التربوي اول في فلسطين

 شاركت المدرس المساعد م.م. وفاء قيس كريم  من مركز ابحاث الطفولة والامومة / جامعة ديالى في المؤتمر الذي عقد تحت رعاية معالي وزير التربية والتعليم الدكتور صبري صيدم سينعقد المؤتمر التربوي الاول(الطالب الفلسطيني: في عالم معرفي ورقمي متغير) في فلسطين وذلك عن بحثهاالمشترك مع المدرس نهى طاهر والموسوم بـ((

مدى توظيف التعلم الالكتروني لتحقيق ادارة الجودة الشاملة في التعليم الجامعي من وجهة نظر طلبة الجامعة من جمهورية فلسطين))
الملخص

هدف الدراسة :-

التعرف على اراء طلبة الجامعة من الجمهورية الفلسطينية حول جودة استخدام التعلم الالكتروني في التعليم الجامعي في العراق .

منهج الدراسة :-

     اعتمد البحث الحالي على المنهج الوصفي في تفسير الظاهرة .

مجتمع وعينة الدراسة :-

اقتصر مجتمع البحث على طلبة الجامعة من جمهورية فلسطين التابعين للجامعة في محافظة بغداد ومحافظة ديالى من الاقسام العلمية والانسانية للعام الدراسي ( 2015 – 2016 ) . اذ قامت الباحثتان بالبحث والتقصي عن اعداد الطلبة من دولة فلسطين ، وبعد هذا الاجراء استطاعت الباحثتان ايجاد ( 22 ) طالبا ، وبالرغم من صغر حجم المجتمع ، تم اختيارهم ليمثلون عينة البحث الحالي ، حيث توزعوا الى ( 16 ) طالبا من الذكور ، و ( 6 ) طالبا من الاناث ، وبواقع ( 8 ) طالبا من الاقسام العلمية ، و ( 14 ) طالبا من الاقسام الانسانية .

اداة الدراسة :-

من اجل الوصول الى تحقيق هدف البحث ، كان لابد على الباحثتان من بناء استبانة تتسم بالصدق والثبات ، وتساعد الوصول الى نتائج البحث .

نتيجة الدراسة :-

ومن خلال النتائج التي توصل اليها البحث ، نلاحظ ان جميع الفقرات قد حصلت على وزن مئوي اعلى من ( 79 % ) ، وهذا يدل على ان توضيف التعلم الالكتروني يحقق ادارة الجودة الشاملة في العملية التعليمية في الجامعات العراقية وفقا لوجهة نظر طلبة الجامعة من الجمهورية الفلسطينية .

التوصيات  :-

   وبعد الحصول على نتيجة هدف البحث ، توصي الباحثتان بما ياتي :-

1- تاسيس هيئات ضمان ادارة الجودة الشاملة في العراق والتي تكون مرتبطة بالجامعات في كافة المحافظات ، بحيث تكون جزءا من مراكز البحوث النفسية والتربوية .

2- البدء باجراء التقييم الذاتي لكافة طرائق التدريس التي تجري داخل القاعات الدراسية في الاقسام العلمية والانسانية لكشف مدى استخدامها للوسائط المتعددة الالكترونية اثناء العملية التعليمية .
3-

ضرورة مراعاة حاجات طلبة الجامعة بانواع التعلم الالكتروني التي تزيد من
تحصيلهم الفكري والعلمي وتساعدهم على مواصلة تعليمهم الجامعي في مختلف
مراحله .

 


Abstract

Extent of employing of e-learning to achieve total quality management in University education in the view of the university students from the Republic of Palestine

 

The aim of the study:

      Identification of the views of the university students from the Palestinian republic about the quality of the use of e-learning in higher education in Iraq.

Methodology:-

      The current research was adopted on the descriptive method in explaining the phenomenon.

Society and the study sample:

    Limited research community on university students affiliated to the University of the Republic of Palestine In Baghdad and Diyala province, scientific and humanitarian sections of the academic year (2015-2016). As the researchers to research and investigate the number of students from the state of Palestine, after the measure was able researchers find (22) students, in spite of the small size of the community, they were chosen to represent a sample of current research, which were divided into (16) male students, and (6) students from females, and by (8) students from the scientific departments, and (14) students from humanitarian departments.

The tool of study:-

   In order to reach the aim of the research, it was necessary to researchers from the building questionnaire are valid and reliable, and help get to the search results.

The result of the study: –

      Through the findings of the research, we note that all the item have got a higher percentage of (79%), and this shows that the characterization of e-learning to achieve total quality management in the educational process in Iraqi universities, according to the viewpoint of Palestinian university students from the Republic.

Recommendation:

     After obtaining the result of the aim of the research, the researchers recommend the following: –

1. Establishment ensure the overall quality in the administration of Iraq and the bodies that are linked to universities in all the provinces, so that they are part of the psychological and educational research centers.

2. Begin to conduct self-assessment of all teaching methods that take place inside the classroom in the scientific and humanitarian sections to reveal the extent the multiple use of electronic media during the learning process.

3. The need to take into account the needs of university students the kinds of e-learning which increase the achievement of intellectual, scientific, and help them to continue their university education in various stages.